неделя, 9 септември 2007 г.

Кралят на блуса

или колко интимен може да бъде един мъж с неговия музикален инструмент

Задушното лято и високите температури вече са в историята, но концертната ни треска гори с пълна сила. Какво да се прави, съдба – музиката и приключенията при нас вървят ръка за ръка.

Отново почивните дни ни вдъхновиха да кроим планове за качествени преживявания или най-малкото количествени натрупвания, които да доведат до качествени изменения. Като за начало, малко свеж планински въздух в полите на Рила и порядъчна доза силно слънце край брега на Марица ни заредиха батериите. Последва обилна доза домашно-приготвена храна, игри с полу-диви или полу-домашни (според трактовката и настроението) котки и кучета, люлеене на хамака под сянката на ореха, литературно четене на полянка, малко дъжд и много облаци, готварски курс „как се прави лучник (или зелник по долнобански)”, сблъсък с темпераментни френски коли и неработещи акумолатори, нелепо подхлъзване тип „пльос”, километрична опашка пред един злощастен банкомат (единствения работещ от пет такива устройства, посетени от нас в събота, 8 септември), разходка до Костенския водопад, похапване на вкусна пъстърва в битовото спа кътче „Езерото”, посещение на историческия обект „Траянови врата” и успешно упражняване на спортната дисциплина „катерене на крепост с контузено ляво коляно”. След всичко това, вече бяхме подготвени за кулминацията – концерта на Гари Мур в София.

Пресни, пресни от магистралата, имахме време само набързо да си обръснем двудневната брада, да теглим един освежаващ душ и да хукнем към НДК. Блейковският клуб беше почти в пълен състав, заредени, готови и настроени за звън на китари. Обаче търпението ни беше подложено на изпитание – две подгряващи групи и дълга, леко изнервяща пауза, предшестваха появата на Гари Мур и неговата група. Както и да е, нервното потропване се изпари яко дим когато зазвуча тя, КИТАРАТА, под ритъма на блуса. Имах чувството, че присъствам на някакво откровение, изповед на една КИТАРА – как и кога за първи път е попаднала в тези северно-ирландски ръце, колко слаба и едновременно силна се е почувствала в тях, колко бурни емоции са изпълвали дните и нощите им, какви приливи и отливи са изживели заедно, колко трудности са преодоляли, докато открият истинското си призвание, как са се преоткривали и себеотдавали до полуда, как годините не само не са потушили страстта им, а са затвърдили любовта им и духовната връзка помежду им. Докато се нижеха минутите и групата свиреше на сцената, съществуваше само един свят – този на Гари Мур и неговата КИТАРА. Той знаеше безпогрешно къде се крие душата й, как да я докосва, кога да е нежен, кога да е твърд, как да я накара да пее, да стене, да крещи, да се моли, да плаче и да тържествува. Изпълнител и инструмент се бяха слели в едно неразривно цяло, ракривайки цялата красота от звуци, които само те могат да създадат заедно под ритъма на блуса.

Неописуемо е, емоцията трябва да се почувства, да се изпита на живо. Когато думите са безсилни, единствено музиката говори. И за да не ме обвините в прекалено романтични отклонения, в своя защита и като доказателство за всичко казано досега мога само да добавя, че на първия ред имаше едно момиче, изпаднало в транс върху раменете на приятеля си – който не е видял как се извиваше тялото й под звуците на китарата на Гари Мур, той не е разбрал какъв екстаз предизвиква той с всеки следващ тон.

There’s nothing else for me to say, I’ve still got the blues for you

8 коментара:

ani каза...

Еси, браво! Успяла си да предадеш почти изцяло и моите емоции за концерта....един от най-добрите, на които съм била:) щом и Гари успяхме да развълнуваме....вече определено смятам, че БГ публиката прави ного по-добри концерти от студените германци:) не че се отказвам от пътешествия с цел концерти, но ще знам какво да чакам следващия път. Защото както и при личните отношения, така и при концертите най-важна е емоцията:) другото, както се казваше в един сръбски филм е "просто техника":))))

Ves каза...

Уау, Еси, много еротично ми звучи това писание рано сутрин, разваляш ми работната атмосфера :))))))))) Бъзикам се, разбира се, чудесно казано, поетично, аз с моя рибешки цинизъм не бих могла да го кажа толкова хубаво, но напълно споделям откровенията :))) Страхотно изживяване!

Kiro каза...

Еси, поста ме разби почти колкото и концерта. Мога само да добавя, че след Гари поне половин час бях неадекватен и бях на друго място (не знам къде точно) :)))

Ася Павлова каза...

Аз знам, аз знам ... пред ДЮНЕРИТЕ....
Браво Еси, и аз поетичните мисли... дето по едно време мислех, че нямат свършване... И за това че успя да накараш народа най - сетне да седне да пише коментари...
Че сЪвсем се бях притеснила... какво мълчание падаше по едно време :)))

Essi каза...

До блейковската група, бандата на Блейк или просто „великолепната седморка”:

Искам да добавя накратко едно лирично отклонение към вашето така спонтанно коментаторско вдъхновение. Поправете ме ако греша, но всеки от нас действа като някакъв катализатор на останалите, а последвалата бурна химическа реакция винаги завършва с положителен емоционален заряд. Качествена спойка, няма две мнения по въпроса, нали? Не знам колко концерти, екскурзии и сбирки ще са необходими да изтощят нашата неизчерпаема до този момент енергия, но се надявам да са мнооооооооого. Радвам се, че в сектата ни няма скука, а само пълноценно изживяни мигове. Рецептата за тази панацея е елементарна и затова гениална - веселие, приключения и верни приятели.

И докато съм на поетична струна, дали да не си направим секция в блога за поезия и проза, които са ни вдъхновявали в някакъв момент от живота ни, или по някакъв начин допълват нещо, казано и написано от нас в блога? Разбира се, може и да останем просто на варианта с линковете. Сега например в главата ми звучи „Ако” на Ръдиард Киплинг …

Ася Павлова каза...

бррр... че как се правеше "секция" тук (think + почесване където не ме сърби = главата)...
аз за поезия нямам нищо против, но току виж съм я напълнила със стихове на Е. Багряна и Д. Дамянов. Е може малко и на Яворов, П. Дубарова... и на там някой друг поет... :)
а като гледам Еси вече пише в рими дори и в прозата :)
а! и правилното словосъчетание май беше "седморката на блейките", ама "блейковците" звучи много яко!

ani каза...

ето и други хора са преживяли нашата емоция от събота:)))
http://news.ibox.bg/news/id_1571941966
а за поетичната секция нямам нищо напротив - аз не съм много по стиховете, но с радост ще чета вдъхновени неща от вас:)

Ася Павлова каза...

описанието въобще няма нищо общо с вдъхновението на Еси... и сравнение не може да става! :)